Postęp technologiczny oznacza pojawienie się nowych form rozrywki i nowych kanałów komunikacji. Media, które jeszcze kilka lat temu nie istniały, dziś dla wielu osób stanowią źródło dodatkowego albo nawet jedynego dochodu. I choć Internet wydaje się całkowicie wolny, to jednak również youtuberów czy influencerów dotyczy prawo, zobowiązujące ich do wykazywania swoich dochodów i odprowadzania od nich podatków. Zamiast ryzykować, lepiej dokładnie poznać swoją sytuację, aby wiedzieć, czego może wymagać od nas US, ZUS lub inne instytucje.
Na początku trzeba rozwiać wszelkie wątpliwości: w polskim prawie nie istnieje rozróżnienie między biznesem internetowym i prowadzonym „w realu”. Jeśli robisz coś, co przynosi dochody, jesteś zobowiązany do odprowadzenia podatku, niezależnie czy sprzedajesz buty czy może dostęp do swojego podcastu. Ale to jeszcze nie oznacza, że każdy youtuber musi być przedsiębiorcą.
Przychód poniżej połowy obowiązującego wynagrodzenia minimalnego nie wymaga zakładania firmy, nawet jeśli wpływa na Twoje konto regularnie. Jeśli kanał na YouTube służy więc raczej do wsparcia domowego budżetu, wówczas możesz prowadzić tzw. działalność nierejestrowaną.
Czy to oznacza, że zarabiając na YouTube poniżej połowy najniższej krajowej, nie musisz w żaden sposób wykazywać tego dochodu? Bynajmniej. Jesteś zwolniony tylko z obowiązku zakładania działalności gospodarczej, ale dochody z tego źródła podlegają opodatkowaniu zgodnie ze skalą podatkową – musisz wykazać je w swoim zeznaniu rocznym PIT-37.
Pamiętaj, że do 120 tys. zł przychodu rocznie, płacisz podatek w wysokości 12%, a powyżej tej kwoty – 32%. Jeśli więc jednocześnie pracujesz na etacie i zarabiasz drobne sumy na YouTube – sprawdź, czy nie działasz na własną szkodę – zdecydowanie lepiej zapłacić 12% od 110 tys. zł niż 32% od 130 tys. zł.
Jeżeli YouTube przynosi Ci realne zyski, powyżej połowy płacy minimalnej miesięcznie, wówczas musisz założyć swoją firmę. Podczas składania wniosku CEIDG-1 (o rejestrację działalności gospodarczej) musisz podać wybrany sposób opodatkowania. Spośród trzech możliwości (skala podatkowa, podatek liniowy, ryczałt), youtuberowi najbardziej opłaca się przeważnie ten pierwszy, umożliwiający odliczanie od podatku kosztów uzyskania przychodu (np. zakup sprzętu do nagrań, obsługa marketingowa).
Ostateczny wybór warto jednak przedyskutować z księgową – ze względu na tempo zmian w przepisach oraz specyfikę działalności, możecie wspólnie dojść do wniosku, że lepsza będzie jednak inna opcja.
Każdy przedsiębiorca musi odprowadzać wspomniany już podatek dochodowy, zgodnie z wybranym (lub narzuconym przez prawo) sposobem opodatkowania. Mniejsi przedsiębiorcy, osiągający roczną wartość sprzedaży poniżej 200 tys. zł, mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Trzeba przy tym spełnić kilka dodatkowych kryteriów – zwolnienie nie obowiązuje w przypadku niektórych branż, a także w przypadku sprzedaży produktów lub usług podmiotom zagranicznym.
I w tym właśnie miejscu youtuberzy muszą się liczyć z niemiłą niespodzianką. Jeśli otrzymują oni przychody z reklam wyświetlanych przez serwis w trakcie odtwarzania materiału, to dokonują eksportu usług. YouTube ma siedzibę w Irlandii, dlatego przedsiębiorca zobowiązany jest do rejestracji w VAT-UE. Do wystawianych faktur dolicza wówczas 23% podatku VAT (taka stawka obowiązuje dla reklam w Internecie), a ponadto musi cyklinie (wg wyboru, co miesiąc lub co kwartał) przesyłać do US pliki JPK_VAT, raportujące sprzedaż.
Zmiany w prawie nie zawsze nadążają za wirtualną rzeczywistością. Wynika to z tempa, w jakim działa cyfrowy świat. Dla zarabiających w Internecie oznacza to stałą dozę niepewności – czy aby nie łamię prawa? Lepiej nie ryzykować i rozliczanie działalności prowadzonej online powierzyć specjalistom – tj. biurom rachunkowym, które miały już do czynienia z podobnymi klientami i dysponują wykwalifikowaną kadrą, stale poszerzającą swoje kompetencje. To jedyna gwarancja prawidłowego naliczania podatków i składek ZUS związanych z zarabianiem na YouTube i innych portalach.
Powyższe informacje nie wyczerpują Twojej ciekawości? Chcesz wiedzieć, jakie PKD wpisać we wniosku CEIDG-1, jak rozliczać donejty albo filmy sponsorowane? Przeczytaj obszerny artykuł o rozliczaniu zarobków z YouTube na https://a-zrachunki.pl/zarabianie-na-kanale-youtube-jak-rozliczyc-dochody-czy-musze-miec-dzialalnosc-gospodarcza/.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz