Zmiany demograficzne nie pozostają bez wpływu na rynek pracy. Mówi się, że każde pokolenie ma zestaw charakterystycznych cech, wynikający z unikalnych doświadczeń, będących udziałem większości jego przedstawicieli. Na rynek pracy wkracza właśnie kolejne pokolenie pracowników, nazywane pokoleniem Z. Czym się wyróżnia? Jakie ma oczekiwania względem pracodawców i rekruterów? Sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat w kontekście budowania strategii rekrutacyjnej i benefitowej.
Do pokolenia Z zaliczamy osoby, które urodziły się w latach 1995-2012. Część „Zetek” już od kilku lat jest aktywna zawodowo. To osoby, które w 2023 roku mają maksymalnie 28 lat. Prawdziwa zmiana w demografii polskich przedsiębiorstw jest więc dopiero przed nami. Najmłodsi przedstawiciele pokolenia Z mają obecnie kilkanaście lat. Są więc uczniami szkół podstawowych. Część starszych „Zetek” pobiera naukę w szkołach wyższych, liceach, technikach i szkołach zawodowych. Znaczny odsetek osób jest dopiero na etapie wyboru ścieżki kariery zawodowej i z uwagą obserwuje sytuację na rynku pracy.
Mimo że pokolenie Z jest obecne na rynku pracy dopiero od kilku lat, wokół przedstawicieli tej grupy zdążyło już narosnąć wiele stereotypów. Jakie naprawdę są „Zetki”? Zanim przejdziemy do krótkiej charakterystyki całej grupy, chcemy podkreślić, że obserwacje te z oczywistych względów mają charakter uogólniający. Dlatego do każdego pracownika, niezależnie od wieku, warto podchodzić w sposób indywidualny, uwzględniając jego potrzeby i oczekiwania, które mogą być odmienne od potrzeb i oczekiwań innych osób w tym samym przedziale wiekowym.
Pokolenie Z urodziło się w świecie cyfrowym. Jest więc doskonale zaznajomione z nowymi technologiami, które wspierają komunikację zapośredniczoną. To osoby, które dużo chętniej niż Millenialsi czy Boomerzy, chcą pracować zdalnie lub hybrydowo.
Powszechnym przekonaniem o przedstawicielach pokolenia Z jest to, że są to osoby mocno skupione na sobie. Ich indywidualizm przejawia się jednak nie tylko w ubiorze czy zachowaniu, ale także w chęci rozwoju i samodoskonalenia. „Zetki” doskonale wiedzą, że bez rozwijania swoich umiejętności, szybko stracą konkurencyjność w dynamicznie zmieniającym się świecie. Dlatego cenią pracodawców, którzy zapewniają możliwość uczestnictwa w ambitnych projektach.
„Zetki” oczekują, że praca będzie dla nich źródłem satysfakcji, a nie dodatkowego stresu. Dlatego szczególne znacznie ma dla nich atmosfera w biurze. Zwracają uwagę na sposób komunikacji i strukturę organizacji. Oczekują partnerskiej relacji – nie tylko między współpracownikami, ale także szefem czy rekruterem.
Mimo że pogłębiona charakterystyka pokolenia Z nie jest jeszcze możliwa, ze względu na niepełną reprezentację tej grupy na rynku pracy, to już dziś możemy zaobserwować cechy, które wpływają na styl pracy osób urodzonych w latach 1995-2012. To bardzo ważna informacja zarówno dla rekruterów, jak i pracodawców. Charakterystyka pokolenia Z pozwala podjąć kroki, które przyciągną do pracy młodych specjalistów o wysokich kwalifikacjach.
Więcej informacji znajdziesz tutaj: https://hrk.pl/pl/baza-wiedzy/artykuly-eksperckie/bezkompromisowosc-mlodego-pokolenia
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz