Za wywożenie i gospodarowanie odpadami komunalnymi odpowiada gmina. Jednak to właściciel lub zarządca nieruchomości każdego miesiąca uiszcza za tę czynność odpowiednią opłatę. Aby możliwe było prawidłowe wyliczenie wymaganej kwoty, należy złożyć deklarację śmieciową. Sprawdź, jak to zrobić i od czego zależy wysokość należności.
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, potocznie znana jako deklaracja śmieciowa, to dokument składany przez:
W przypadku budynków wielorodzinnych, np. bloków mieszkalnych, obowiązek złożenia deklaracji śmieciowej spoczywa na zarządcy nieruchomości, czyli np. spółdzielni lub wspólnocie. Mieszkańcy poszczególnych lokali nie robią tego samodzielnie.
Za odbiór odpadów trzeba płacić, jeśli nieruchomość jest:
Deklarację śmieciową należy złożyć w ciągu 14 dni od dnia, w którym w danej nieruchomości zamieszkał pierwszy mieszkaniec lub powstały pierwsze śmieci.
W wypełnieniu deklaracji śmieciowej pomocy okaże się kreator Przyjaznych Deklaracji. To intuicyjne narzędzie znacznie ułatwia i przyśpiesza cały proces. Zamiast formularza do wypełnienia, użytkownik uzyskuje praktyczny system pytań i odpowiedzi oraz kafelkowego wyboru. Gotowe dokumenty można od razu wysłać do urzędu gminy lub wydrukować, ręcznie podpisać i dostarczyć w formie papierowej.
Wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zależy od indywidualnych ustaleń danego samorządu. W przypadku nieruchomości zamieszkałych należy wziąć pod uwagę obowiązującą stawkę oraz wskaźnik wybrany przez gminę. Najczęściej jest to liczba mieszkańców, jednak niektóre gminy biorą pod uwagę inne czynniki, np. ilość zużytej wody lub powierzchnię lokalu.
W odpowiedzi na złożoną deklarację śmieciową właściciel lub zarządca nieruchomości otrzyma z urzędu gminy informację o wysokości, terminach i sposobie wnoszenia opłaty.
Ważne! Urząd może podać w wątpliwość informacje zamieszczone w deklaracji. W takim wypadku ma prawo sam określić wysokość opłaty. O fakcie tym informuje podatnika drogą decyzji. Taka sama sytuacja może mieć miejsce w przypadku, gdy właściciel w ogóle nie złoży deklaracji pomimo spoczywającego na nim obowiązku.
Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi muszą być uiszczane regularnie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, brak płatności w tym wypadku traktowany jest jak zaległość podatkowa. W praktyce oznacza to, że urząd będzie mieć prawo do ściągnięcia należności na podstawie tytułu wykonawczego. Zdecydowanie więc lepiej dbać zarówno o dopełnienie obowiązku informacyjnego wobec gminy, jak również o terminowe płatności rat.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz