Kupujesz działkę, dom lub mieszkanie? A może podpisujesz umowę użytkowania wieczystego? Pamiętaj o formalnościach – złóż w urzędzie gminy lub miasta potrzebne dokumenty. W tym poradniku wyjaśniamy wszystkie istotne kwestie dotyczące podatku od nieruchomości w 2025 r.
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wyznacza kilka rodzajów stawek podatku od nieruchomości, zależnych od sposobu wykorzystania gruntu lub obiektu budowlanego. Ostateczna decyzja należy do władz gmin. Ustalone wartości nie mogą jednak przekraczać stawek maksymalnych, wyznaczonych na każdy rok przez Ministra Finansów.
W 2025 r. stawka maksymalna dla gruntów wykorzystywanych na cele prywatne wynosi 0,73 zł/m2 powierzchni, natomiast dla budynków i ich części - 1,19 zł/m2 powierzchni użytkowej. W przypadku nieruchomości wykorzystywanych na cele prowadzonej działalności gospodarczej stawka wynosi 1,38 zł/ m2 powierzchni dla gruntów i 34,00 zł/ m2 powierzchni użytkowej budynku. Należy jednak pamiętać, że ustawa określa też szereg innych stawek, np. dla garaży wolnostojących.
Aby prawidłowo rozliczyć podatek od nieruchomości, złóż w urzędzie miasta lub gminy właściwym według miejsca położenia przedmiotu opodatkowania dokumenty:
Jeśli jesteś osobą fizyczną:
IN-1 Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych
Obowiązują do niej załączniki:
Jeśli jesteś osobą prawną:
DN-1 Deklaracja na podatek od nieruchomości
Obowiązują do niej załączniki:
Ważne! Powyższe dokumenty musisz złożyć nawet wtedy, gdy korzystasz ze zwolnienia z podatku od nieruchomości. Pamiętaj wtedy o dołączeniu odpowiedniego załącznika: ZIN-2 lub ZDN-2.
Aby wypełnić deklarację lub informację szybko, wygodnie i prawidłowo, skorzystaj z kreatora Przyjaznych Deklaracji. To narzędzie, które znacznie ułatwia formalności związane z rozliczeniem podatku od nieruchomości. Podpowiada, automatycznie uzupełnia pola i prawidłowo zaokrągla kwoty, dzięki czemu masz pewność prawidłowego przygotowania dokumentów.
Deklarację DN-1 lub Informację IN-1 możesz wysłać elektronicznie przez ePUAP lub wydrukować i dostarczyć do organu podatkowego w tradycyjnej formie papierowej. Przyjazne Deklaracje wspierają obie te formy.
Informację o wysokości podatku od nieruchomości do zapłaty znajdziesz w decyzji dostarczonej drogą listowną przez urząd gminy (dotyczy osób fizycznych). Zasadniczo płaci się go w 4 ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada.
Osoby prawne samodzielnie wyliczają podatek do zapłaty. Służy do tego właśnie deklaracja DN-1. Podlega on płatności w 12 ratach proporcjonalnych – każda do 15 dnia miesiąca.
Najwygodniejszą formą zapłaty podatku od nieruchomości jest przelew. W wielu urzędach gminy wciąż funkcjonują jednak tradycyjne kasy. Istnieje też możliwość płatności u inkasenta. Jeśli chcesz skorzystać z takiej opcji, sprawdź ustalenia Twojej gminy w tym zakresie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz