Spółka ma wykonywać powierzone jej zadania o charakterze użyteczności publicznej w zakresie zarządzania obiektami sportowymi, w tym utworzenia i eksploatacji toru wyścigowego, organizacji zwodów i wydarzeń sportowych, prowadzenia szkoleń z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz doskonalenia technik jazdy czy udostępniania infrastruktury na potrzeby realizacji sportowej.
Przed podjęciem uchwały przestrzegała radna Agnieszka Piętak - Faryna. Podkreślała, że w jej przekonaniu jest to niebezpieczny krok, a do spółki tzreba będzie dopłacać. - Wniesiony wkład z pewnością nie pokryje kosztów rozruchowych, czy promocji - dodała.
[ZT]50887[/ZT]
O historii Autodromu w Biłgoraju i historii sportów motorowych w naszym Regionie mówił starosta Andrzej Szarlip. Podkreślił, że obejmując funkcję starosty zastał tor zaniedbany, o nie do końca uregulowanej własności. - Można była go sprzedać, zostawić tak jak jest lub zrelatywizować by stało się naszą wizytówką i kołem zamachowym do rozwoju przedsiębiorczości. Udało nam się uregulować kwestie prawne, udało się pozyskać środki i jesteśmy na ukończeniu prac inwestycyjnych Ja spotykam się z opinią, że tym torem wygraliśmy - mówił starosta.
Odnosząc się do wypowiedzi radnej Agnieszki Piętak - Faryny zaznaczył, że w jego odczuciu jest to wypowiedź polityczna. - Obecnie torem zarządza RCEZ, ale szkoła nie udźwignie prowadzenia tego obiektu dlatego szukaliśmy rozwiązań by wykorzystać jego potencjał. Były spotkania w komisjach, były spotkania robocze, spotkania wszystkich radnych. Było włączenie Autodromu do Powiatowego Centrum Sportu czy kwestie powołania ciał z własnym budżetem czy właśnie powołanie spółki. Zdecydowaliśmy się na spółkę z organiczną odpowiedzialnością i otrzyma ona kapitał na start. Zamysł jest taki, by spółka sama się finansowała i zarabiała na siebie i w przyszłości przynosiła dochody dla powiatu. Będzie także w 100% kontrolowana przez samorząd powiatu - wyjaśnił starosta.
Ma ona także wspierać inicjatywy edukacyjne i promocyjne związane ze sportami oraz bezpieczeństwem drogowym. Jak czytamy w uchwale, spółka ma także realizować działania w zakresie kultury i turystyki, w szczególności poprzez organizację imprez kulturalnych i rekreacyjnych, wystaw, pokazów związanych z motoryzacja oraz promowanie dziedzictwa sportów motorowych oraz turystyki motorowej regionu.
Powiat - na mocy podjętej uchwały - wnosi do spółki wkład pieniężny w kwocie 500 tys. zł, na pokrycie 500 udziałów obejmowanych w kapitale zakładowym. Jedynym wspólnikiem spółki jest powiat biłgorajski.
[ALERT]1741849022806[/ALERT]
W uzasadnieniu do uchwały zapisano, że wyrażenie zgody na utworzenie spółki jest wynikiem dążenia do zapewnienia efektywnego, profesjonalnego i przejrzystego zarządzania torem wyścigowym w Biłgoraju. Podstawą prawną są przepisy ustawy o samorządzie powiatowym, któe umożliwiają Radzie Powiatu podejmowanie decyzji w kwestii przystępowania do spółek prawa handlowego oraz określania zasad wnoszenia wkładów oraz nabywania i zbywania udziałów i akcji.
- Wybór formy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zapewnia możliwość swobodnego prowadzenia działalności gospodarczej, reinwestowania ewentualnych zysków w dalszy rozwój toru oraz skutecznego pozyskiwania dodatkowych źródeł finansowania, w tym kredytów czy wsparcia sponsorów. Ponadto, taka forma organizacyjna sprzyja profesjonalizacji zarządzania, co w przypadku tak specjalistycznej infrastruktury ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i jakości usług - czytamy w uzasadnieniu do uchwały.
Uchwała podjęta została 13 marca 2025 roku.