Zamknij

Co dalej z koleją Biłgoraj - Janów Lubelski? Dziś dyskutowano o tym na Zarządzie Powiatu (FOTO)

18:12, 17.01.2025 Aktualizacja: 15:08, 18.01.2025
Co dalej z koleją Biłgoraj - Janów Lubelski? Dziś dyskutowano o tym na Zarządzie Powiatu Co dalej z koleją Biłgoraj - Janów Lubelski? Dziś dyskutowano o tym na Zarządzie Powiatu
  • Członkowie Zarządu Powiatu w Biłgoraju spotkali się dziś z samorządowcami. Spotkanie dotyczyło alternatywnej trasy kolejowego połączenia z Janowem Lubelskim i było następstwem spotkania, które z udziałem starosty Andrzeja Szarlipa, odbyło się w Lublinie 15 stycznia 2025 roku.

  • W spotkaniu z Zarządem Powiatu udział wzięli zastępca wójta gminy Biłgoraj, burmistrz Frampola oraz zastępca burmistrza Biłgoraja, przewodniczący Rady Miasta Biłgoraja i kierownik Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych Starostwa Powiatowego w Biłgoraju.

W trakcie spotkania prowadzone były rozmowy w sprawie realizacji projektów zgłoszonych przez Województwo Lubelskie do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2029 roku. Chodzi o kolejowe połączenie z Janowem Lubelskim.

[FOTORELACJANOWA]12526[/FOTORELACJANOWA]

Zaproponowana pierwotnie przez PKP PLK trasa Kraśnik - Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj jest mocno oprotestowywana przez mieszkańców gminy Biłgoraj i Frampol. Pojawiła się więc trasa alternatywna, która omijałaby gminę Frampol i część gminy Biłgoraj. Biegła by po obecnym śladzie kolejowym (linia kolejowa nr 66), od Biłgoraja do Huty Deręgowskiej, gdzie odbijałaby po nowym sadzie do Janowa Lubelskiego.

Podczas ponad godzinnej dyskusji omówiono kwestie związane z inwestycjami z programu Kolej+ w powiecie biłgorajskim. - Temat jest znany i był wielokrotnie poruszany. Dziś chcemy uporządkować ten temat, bo pojawiały się w przestrzeni - zwłaszcza medialnej informacje, że Biłgoraj i powiat biłgorajski ma być nieuwzględniony w tym projekcie - mówił starosta Andrzej Szarlip.

Jak pokreślił w tym temacie spotkał się z przedstawicielami kolei i Zarządu Województwa i zobowiązał się do przedstawienia pisemnego stanowiska do propozycji PKP PLK.

[ZT]49627[/ZT]

- Początkowa propozycja, przedstawiona samorządom i mieszkańcom była w części oprotestowana i prowadziła z Janowa Lubelskiego do Biłgoraja przez gminy Dzwola, Frampol i gminę Biłgoraj. Przy czym odcinek do Biłgoraja miał być zaprojektowany, a budowa była uzależniona od pozyskania funduszy na budowę nowej linii - pokreślił starosta.

Jak zaznaczył padły propozycje by zmienić wcześniej omawiany przebieg tej trasy kolejowej i skomunikować Janów Lubelski poprzez Nisko i przy okazji zmodernizować trasę nr 66 od Biłgoraja w stronę Niska.

- Przy tym wariancie jest większa szansa na realizację tej inwestycji, oczywiście musimy o to zabiegać. PKP PLK szacuje, że dojazd do Lublina byłby 10 minut dłuższy niż wcześniej planowaną trasą. Minusem jest wykluczenie Frampola i Dzwoli - podkreślił Andrzej Szarlip.

[ZT]39790[/ZT]

Jak podkreślił burmistrz Frampola, co do pierwszego projektu, który zakładał przebieg linii przez gminę Frampol, najwięcej protestów było od mieszkańców Sokołówki, Koloni Sokołówka. - Jako mieszkańcy z pewną ulgą przyjmujemy drugi wariant. On nie łączy koleją Frampola, ale z Frampola mamy blisko do Biłgoraja i Janowa Lubelskiego, by skorzystać z kolei - dodał Józef Rudy.

Zastępca wójta gminy Biłgoraj podkreśliła, że zaproponowany w pierwszym przebiegu projekt kolei do Janowa Lubelskiego przekreślał plan na powstanie strefy przemysłowej. - Kolej owszem, ale ta pierwsza propozycja była nie do zaakceptowania z naszej strony. II wariant jest do przyjęcia, czas dojazdu do Lublina dłuższy o 10 minut, do Biłgoraja dojazd nie jest z naszych miejscowości daleki, dlatego jesteśmy za - mówiła Edyta Sarzyńska.

- Nam bardzo zależy aby Biłgoraj był skomunikowany koleją z Warszawą, jeśli byłby jeszcze z Rzeszowem to bardzo dobrze. To pozwoli mieszkańcom miasta i powiatu korzystać w pełni z transportu kolejowego, cieszy nas, że Biłgoraj byłby węzłem kolejowym dla komunikacji. Jesteśmy za, jeśli jeszcze przejdzie modernizacja linii Biłgoraj - Nisko to będzie to bardzo pożądane. Już teraz do Krakowa jedzie się pociągiem około 3 godzin. Cieszy nas ew. perspektywa połączenia kolejowego z Rzeszowem, wielu mieszkańców studiuje tam, jest wyczekiwaną perspektywą - zaznaczył Jacek Piskorski, wiceburmistrz Biłgoraja.

[ZT]33476[/ZT]

Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku jest uzupełnieniem sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego/związków metropolitalnych, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców.

Program zakłada realizację inwestycji liniowych – tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

Dołącz do nas na Facebooku!Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i fotorelacje. Jesteśmy tam, gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

 

(Starostwo Powiatowe w Biłgoraju)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%