Strona startowa

Wiadomo軼i - Aktualno軼i

Opowie嗆 o niepokornej m這dzie篡 i zapominalskich doros造ch

Doda: red Data: 2020-05-27 10:36:33 (czytane: 829)

Warren Buffett, ekonomista i przedsi瑿iorca, uznawany za jednego z najwybitniejszych wsp馧czesnych inwestor闚 twierdzi "podczas odp造wu okazuje si, kto p造wa nago". Dzi s這wa te wydaj si by szczeg鏊nie aktualne, dopiero w sytuacji kryzysu potrafimy w funkcjonowaniu dotychczasowych system闚 dostrzec b喚dy.

Kancelaria Doradztwa Podatkowego BIURGAW Jan Gawda
www.biurgaw.ns24.net,Biuro rachunkowe, Jan Gawda, Biurgaw, rozliczenia, ksi璕i podatkowe, bi貪oraj, ksi璕owy, ksi璕owy bi貪oraj,

Ul. Komorowskiego 3 /pok鎩 113 i 115/ I pi皻ro. 23-400, Bi貪oraj

Biuro Geodezyjne s.c. A. Myszkowiak, J. Piechota
www.biuro-geodezyjne.com.pl,geodezja, biuro geodezyjne, dom, Bi貪oraj, pomiary, pomiary geodezyjne, grunty, doradztwo, mapy geodezyjne, rozgraniczanie nieruchomo軼i,

Plac Wolno軼i 8. 23-400, Bi貪oraj



Reklama.

Ten tekst b璠zie w豉郾ie o odp造wach i inwestowaniu nie tylko pieni璠zy, ale przede wszystkim czasu, uwagi i zaanga穎wania. Jako pedagog niesko鎍zon ilo嗆 razy zderzy豉m si z r騜nymi opiniami na temat m這dzie篡. Czy zaskoczeniem b璠zie to, kiedy powiem, 瞠 opinie te w znacznej cz窷ci by造 niepochlebne? Wszyscy, ja r闚nie, tworzymy stereotypy, kt鏎e pomagaj nam zrozumie rzeczywisto嗆, problem jednak pojawia si wtedy, gdy stereotyp staje si powszechn opini, w kt鏎 bezkrytycznie wierzymy i nie mamy cienia w徠pliwo軼i, co do jej s逝szno軼i. Tak w豉郾ie zrodzi si pogl康 o pr騜nych, niepokornych, zdemoralizowanych m這dych ludziach, kt鏎zy w g這wie maj jedynie ch耩 burzenia spo貫cznego porz康ku. By豉bym niepoprawn optymistk gdybym ca趾owicie zbojkotowa豉 ten stereotyp, ale zamiast opowiada si, po jednej ze stron wol zastanowi si nad przyczyn. Je郵i m這dzie rzeczywi軼ie jest tak z豉 jak maluj j doro郵i to skrajn ignorancj mo瞠 okaza si nie zadanie sobie kluczowego pytania: dlaczego taka jest?

Trudna m這dzie
Zmian perspektywy w ocenie sytuacji lub chocia瘺y refleksj na jej temat mo瞠 wprowadzi jedno zdanie: trudna m這dzie nie istnieje, istniej trudne zachowania, z kt鏎ymi my, doro郵i nie potrafimy sobie poradzi. Zacznijmy, zatem od podstaw, zacznijmy od wychowania. Poj璚ie to definiuje si, jako proces oddzia造wania na m這dego cz這wieka i kszta速owania w nim okre郵onych cech. Innymi s這wy, je郵i dziecko wychowywane b璠zie w poczuciu strachu, niepewno軼i, a pr鏏y dzia豉nia, jakie podejmuje b璠 ignorowane lub karcone istnieje du瞠 prawdopodobie雟two, 瞠 ukszta速owany cz這wiek nie zostanie odkrywc czy inwestorem na gie責zie, z powodu kie趾uj帷ego w nim l瘯u. Na szcz窷cie nie jest to regu豉 i wiele b喚d闚 wychowawczych da si naprawi, chocia jest to trudna i mozolna praca. Skupmy si, zatem na tym jak zrobi to dobrze. Tylko, co w tym przypadku oznacza niesprecyzowane „dobrze”? Opisanie tego w kilku zdaniach wydaje si wr璚z niemo磧iwe, wychowanie przecie jest jednym z najtrudniejszych i najbardziej odpowiedzialnych zada, jakie stoj przed ludzko軼i, od tego jak sobie z nim poradzimy zale篡 jutro nie tylko nasze, ale i przysz造ch pokole. Oczywistym jest to, 瞠 najwa積iejsz rol w procesie wychowawczym odgrywaj rodzice, p騧niej nauczyciele, ale r闚nie og馧 鈔odowiska wzrastania i w tym miejscu to jemu po鈍i耩my troch uwagi. Pos逝guj帷 si przedstawionym wcze郾iej schematem mo積a przypuszcza, 瞠 do wychowania 鈍iadomej, zaanga穎wanej spo貫cznie m這dzie篡 niezb璠ne jest stwarzanie im mo磧iwo軼i do rozwoju tych cech. Wiemy, 瞠 osoby prezentuj帷e aktywn postaw na rzecz spo貫cze雟twa maj poczucie odpowiedzialno軼i za kszta速owanie w豉snego otoczenia, czynnie reaguj na to, co si w nim dzieje i sk這nne s do inicjowania zmian. Takie postawy s kluczem w budowaniu spo貫cze雟twa obywatelskiego, a wi璚 spo貫cze雟twa 鈍iadomego zar闚no swoich obowi您k闚 jak i praw, spo貫cze雟twa, kt鏎e potrafi podj望 inicjatyw dla dobra wsp鏊nego. Przeciwie雟twem tego jest postawa oboj皻no軼i i rezygnacji nazywana przez psycholog闚 „syndromem wyuczonej bezradno軼i”. Kiedy podejmowane przez nas pr鏏y dzia豉nia lub zaprowadzenia zmian nie przynosz oczekiwanych rezultat闚 mo瞠my zacz望 wierzy w ich bezcelowo嗆. Prowadzi to do zaniechania stara, ale r闚nie do negowania skuteczno軼i stara innych. Taka przekonanie nazywane jest „bezradno軼i spo貫czn”, czyli poczuciem, 瞠 jako spo貫cze雟two nie mamy wp造wu na otaczaj帷 nas rzeczywisto嗆.

mlodziez.jpg

Koordynacja pracy m這dzie篡
Od prawie 3 lat koordynuj prac m這dzie篡 dzia豉j帷ej w wolontariacie. Ka盥ego dnia przekonuj si o wyj徠kowo軼i tych m這dych ludzi i nieposkromionych zasobach, jakie w nich drzemi (mam nadziej jeszcze kiedy o tym napisa). Przynale積o嗆 do organizacji zajmuj帷ej si dzia豉niami spo貫cznymi ju na wst瘼ie mo瞠 鈍iadczy o tym, 瞠 jej cz這nkowie nie s biernymi obserwatorami rzeczywisto軼i i nie stanowi tak zwanej „milcz帷ej wi瘯szo軼i”. Podczas jednych z naszych spotka zada豉m moim m這dym podopiecznym pytanie, w jaki spos鏏 wp造waj na to, co dzieje si w ich 鈔odowisku. Ws逝chuj帷 si w ich wypowiedzi by豉m dumna, jakkolwiek sprzecznie to sformu這wanie nie zabrzmi, z ich nastoletniej dojrza這軼i. Wnioski, jakie pad造 podczas dyskusji mo積a podzieli na trzy grupy. Po pierwsze analizuj帷 swoje dzia豉nia (prowadzenie warsztat闚, organizowanie wydarze plenerowych) zwracaj uwag na aspekt o篡wienia spo貫czno軼i lokalnej, integrowania jej i rozwijania otwarto軼i na innych ludzi i nowe aktywno軼i. Po drugie ogromne znaczenie przywi您uj do rozmowy, publicznej debaty na temat potrzeb, problem闚 i poszukiwania ich rozwi您a. Podkre郵aj jak wa積e jest wypowiadanie w豉snego zdania i opinii nawet tych, kt鏎e bywaj w opozycji do opinii innych. Nie raz zdarza這 mi si obserwowa ich za瘸rte dyskusje. Czy ka盥a z nich prowadzi豉 do wypracowania satysfakcjonuj帷ego kompromisu? Zdecydowanie nie. Ale w tym przypadku wa積iejszy stawa si proces wymiany my郵i i uczu, a czasem to ta umiej皻no嗆 okazuje si by najwi瘯szym sukcesem. Na ko鎍u trzecia grupa wniosk闚, chyba tych najbardziej refleksyjnych i daj帷ych nam wszystkim pow鏚 do rozwa瘸. Mimo podejmowanej aktywno軼i, uwa積ego obserwowania otoczenia, empatycznego podej軼ia do potrzeb innych w m這dych ludziach rodzi si niedosyt i poczucie, 瞠 ich praca jest jedynie kropl w morzu spo貫cznych potrzeb, a mo瞠 bardziej przystawk, kt鏎a nie zaspokaja ich g這du dzia豉nia.

Wnioski ludzi m這dych
Czy wnioski m這dych mog zmieni my郵enie nas, doros造ch? Mam ogromn nadziej, 瞠 tak b璠zie. Praca ze sta陰 grup nastolatk闚, obserwowanie tego jak dojrzewaj jest dla mnie ogromnym do鈍iadczeniem i przywilejem. Pami皻am nasze pocz徠ki, poznawanie si i uczenie siebie nawzajem. Pami皻am moje pytanie o ich pomys造 na dzia豉nie, pami皻am ka盥y z ich pomys堯w, ale najbardziej zapami皻a豉m zdziwienie, gdy us造szeli „do dzie豉”, jakby zupe軟ie nie dowierzali, 瞠 ich wizje mog by zrealizowane. Obdarzaj帷 kogo zaufaniem dajemy mu sygna „mo瞠sz”, uruchamiamy nieograniczone pok豉dy kreatywno軼i i energii, kt鏎e mo瞠 pierwszy raz w 篡ciu zostaj wykorzystane. Traktowanie m這dzie篡 jak partner闚 w dzia豉niu jest kluczem do wydobycia ich zasob闚, je郵i damy odczu im, 瞠 ich zdanie jest mniej istotne ze wzgl璠u na wiek lub mniejsze do鈍iadczenie na d逝go mo瞠my zamrozi ich ch璚i do podejmowania aktywno軼i. Zdarza si, 瞠 zarzucamy im brak pokory, ale ja cz窷ciej obserwuje j u nas. Zamykamy si na mo磧iwo嗆 czerpania od m這dych ludzi, nie m闚i tu jedynie o oczywistej dla tego wieku energii czy zaanga穎waniu w prac, m闚i r闚nie o ich pomys豉ch, przemy郵eniach i wiedzy.

Postawi na m這dych
Bywa, 瞠 obserwuj帷 rzeczywisto嗆 mam wra瞠nie uczestnictwa w mi璠zypokoleniowej wojnie. Zamiast 陰czy si造 tworzymy cz瘰to niedorzeczne podzia造. Nie dawajmy m這dym ludziom iluzji wp造wu, a poczucie rzeczywistego wp造wu na to, co dzieje si wok馧. Nie lekcewa禦y ich g這su, przeciwnie, dajmy mu, chocia czasem wybrzmie donio郵ej. Miejmy odwag stawia na ich pomys造. B康幟y partnerami dla siebie, bo jakkolwiek trudno nam sobie to wyobrazi, od nich zale篡 nasza przysz這嗆.

Zaufajmy im.
Obiecuj, 瞠 nie ma si czego ba.

/Natalia Dyjach/

毒鏚豉:
1. Barber B.R., D磨had kontra Mc安iat, Warszawa 2001.
2. Grzelak J., O bezradno軼i spo貫cznej [w:] Rzeczywisto嗆 polska i sposoby radzenia sobie z ni, M. Marody, Su貫k A. (red.), Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1987.
3. Karpowicz E., Aktywno嗆 spo貫czna m這dzie篡 [w:] G. Zieli雟ka (red.), Polityka m這dzie穎wa, Warszawa 2009.
4. Maria雟ki J., Kryzys moralny czy transformacja warto軼i, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2001.
5. Su貫k A., Warto軼i 篡ciowe dw鏂h pokole [w:] Ci庵這嗆 i zmiana tradycji kulturowej, S. Nowak (red.), Warszawa 1989.

Tagi: niepokorna m這dzie   czemu frampol   gmina frampol   epidemia

Zobacz tak瞠

Bie積ia dla przedszkolak闚 oddana do u篡tku (FOTO)

Dodane: 2020-07-08 12:15 - Komentarze  (1)  czytane (569)

TAGI: bie積ia tartanowa, przedszkolaki, katolickie przedszkole, bi貪oraj



Komentarze (0)

Uwaga: Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami u篡tkownik闚 portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialno軼i za tre嗆 opinii. Za wypowiedzi naruszaj帷e prawo lub chronione prawem dobra os鏏 trzecich grozi odpowiedzialno嗆 karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 34.204.191.145

Dodaj komentarz

UWAGA!
Formularz dodawania komentarzy wymaga w陰czenia obs逝gi plikow cookies (ciasteczek), zapisywanych
i odczytywanych z Twojego urz康zenia - je郵i chcesz doda komentarz, w陰cz ciasteczka, od鈍ie stron i spr鏏uj ponownie...


wi璚ej

Kursy j瞛ykowe

wi璚ej

Kursy prawa jazdy

wi璚ej

Kursy i szkolenia

Og這szenia