Strona startowa

Wiadomości - Nauka

Ocenianie uczniów w zreformowanej szkole podstawowej

Dodał: red Data: 2017-09-05 09:50:15 (czytane: 784)

Rok szkolny 2017/2018 owocuje wieloma zmianami (m. in. likwidacja gimnazjów, utworzenie 8 klasowej szkoły podstawowej, zmiana podstaw programowych we wszystkich typach szkół). "Dobra zmiana" objęła również ocenianie uczniów.

Biuro Podróży i Ubezpieczeń CZIMAD
www.czimad.pl,bilety autokarowe, bilety lotnicze, bilety online, wycieczki, zwrot podatku za pracę za granicą, ubezpieczenia, tłumaczenia

ul. gen. Komorowskiego 3, I piętro pok.107. 23-400, Biłgoraj

Biuro Geodezyjne s.c. A. Myszkowiak, J. Piechota
www.biuro-geodezyjne.com.pl,geodezja, biuro geodezyjne, dom, Biłgoraj, pomiary, pomiary geodezyjne, grunty, doradztwo, mapy geodezyjne, rozgraniczanie nieruchomości,

Plac Wolności 8. 23-400, Biłgoraj

Gabinet Psychologiczny mgr Lidia Przybylska
,psycholog, psychologia, uzależnienia, Lidia Przybylska, kryzysy, leczenie zaburzeń depresyjnych, badanie osób ubiegających się o broń, opiniowanie psychologiczne Biłgoraj, bilgoraj, badanie na broń, badania broń,

ul. Poprzeczna 16/4. 23-400, Biłgoraj



Rozporządzenie Ministra z dnia 16 sierpnia br. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych nakreśla oprócz zasad oceniania śródrocznego i końcoworocznego wytyczne w sprawie bieżącego oceniania. I tak ocenianie bieżące ma na celu: "monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć". Dla wielu nauczycieli i rodziców uczniów ocenianie to znane jest (również w naszym powiecie) i określane jako ocenianie kształtujące.

W myśl zapisu rozporządzenia ocenianie bieżące pełni rolę wspierającą proces uczenia się, pomaga uczniowi nabyć określone umiejętności, które dopiero podczas sprawdzianu nauczyciel ocenia sumująco (stopniem). Szczególną rolę oceniania bieżącego w formie informacji zwrotnej preferuje nowa podstawa programowa dla szkoły podstawowej, odnosząca się do edukacji wczesnoszkolnej obejmującej klasy I - III.      

oswiata_bilgoraj.JPG

Zgodnie z jej zapisem uczeń klas I - III otrzymuje na bieżąco ustną lub pisemną informację zwrotną dotyczącą tego co już umie, z czym ma problem i jak ma się danej umiejętności nauczyć oraz wskazówki do dalszego rozwoju. Ocenianie takie jest ukierunkowane na dialog nauczyciela z uczniem przy współpracy z rodzicami dziecka. Jest nastawione na indywidualne podejście do każdego dziecka, na dawanie konkretnych informacji pomagających mu w uczeniu się. 

Dotychczasowe bieżące oceny stosowane w klasach I - III typu: znaki (cyfry, literki), stempelki, symbole (słoneczka) nie są rzetelną informacją na temat nauki dziecka. Żaden stopień, żaden punkt, żadna buźka nie uczy dzieci jak mają się uczyć, by daną umiejętność umieć. Wręcz przeciwnie – stwarzają sytuacje rywalizacji wśród uczniów, uczenie się dla stopni, a nawet niechęć do nauki i szkoły. Bowiem pozostawienie ucznia bez informacji zwrotnej pomagającej się uczyć w każdym wieku zwiększa jedynie ryzyko niepowodzenia.

Reklama.

Można rzec, że i dzisiaj uczniowie oprócz oceny sumującej otrzymują czasem od nauczycieli "jakiś" komentarz. Niestety - najczęściej dotyczy on przede wszystkim tego co uczeń zrobił źle, a postawiona obok ocena nie motywuje ucznia ani do pracy, ani do odczytania komentarza, bo i tak to niczego nie zmieni... Wprowadzone zmiany legislacyjne stanowią nadzieję na to, że nasza polska szkoła zmienia swoje oblicze na środowisko przyjazne uczniowi, nastawione na jego rozwój; na środowisko szkolne, w którym punkt ciężkości przenosi się z pozycji "na ile umie?" w kierunku "jak, w jaki sposób i co umie".

W rozwoju każdego człowieka, a w szczególności młodego człowieka czy dziecka ważne jest, by dostrzec progres, dostrzec choć drobny kroczek w jego rozwoju, to że wspiął się wyżej na swojej drabinie sukcesu. Tylko konstruktywna informacja, oparta na fundamencie pozytywów jest podstawą, by uwierzył on w swoje możliwości i podjął pracę wyeliminowania luki swojej wiedzy. Szersza perspektywa zmian uwzględniająca ocenianie wspierające proces uczenia się ucznia przedstawiona będzie w kolejnych dwóch częściach artykułu: "Ocenianie kształtujące czyli ocenianie pomagające w uczeniu" oraz "OKZeszyt w procesie uczenia się ucznia".

/ML/

Tagi: reforma oświaty   ocena uczniów   oświata biłgoraj   nowy rok szkolny

Zobacz także

Uwaga Wnioskodawcy ruszył nabór wniosków!

Dodane: 2017-09-21 12:18 - Komentarze  (0)  czytane (253)

TAGI: pcpr biłgoraj, aktywny samorząd, powiat biłgorajski, powiatow centrum pomocy rodzinie



Komentarze (0)

Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 54.225.41.203

Dodaj komentarz

UWAGA!
Formularz dodawania komentarzy wymaga włączenia obsługi plikow cookies (ciasteczek), zapisywanych
i odczytywanych z Twojego urządzenia - jeśli chcesz dodać komentarz, włącz ciasteczka, odśwież stronę i spróbuj ponownie...


więcej

Kursy językowe

więcej

Kursy prawa jazdy

Ośrodek Szkolenia Kierowców LUIS

ul. Lubelska 7 IIp, 23-400 Biłgoraj

więcej

Kursy i szkolenia

Ogłoszenia