Strona startowa

Wiadomości - Aktualności

Ocenianie kształtujące czyli ocenianie pomagające w uczeniu

Dodał: red Data: 2017-09-13 08:37:47 (czytane: 548)

Omawiane w poprzednim artykule ocenianie uczniów łączy się ściśle z pojęciem oceny kształtującej. Warto więc odpowiedzieć na pytanie jakich zmian potrzebuje dzisiejsza szkoła jako instytucja ucząca, by wspierała ucznia w procesie jego aktualnego rozwoju; gdzie w tym kontekście jest uczeń i w jaki sposób ocenianie może być pomocne w uczeniu się dzieci.

P.W. EKO-SYSTEM - JAN LESIAK
www.ekosystem-lesiak.pl,Roboty wodnokanalizacyjne, drogowe, ogólnobudowlane,  Niwelacje terenu, fundamenty, Wynajem sprzętu budowlanego, Doradztwo w zakresie przepisów ochrony środowiska, oczyszczalnie przydomowe, oceny środowiskowe

Szozdy 11. 23-407 , Tereszpol

Biuro Geodezyjne s.c. A. Myszkowiak, J. Piechota
www.biuro-geodezyjne.com.pl,geodezja, biuro geodezyjne, dom, Biłgoraj, pomiary, pomiary geodezyjne, grunty, doradztwo, mapy geodezyjne, rozgraniczanie nieruchomości,

Plac Wolności 8. 23-400, Biłgoraj

SASS - usługi i materiały budowlane
www.sass-bilgoraj.pl,sass, usługi budowlane, materialy budowalne, kompleksowe usługi budowlane, roboty ziemne, odwodnienia terenu, transport samochodowy, usługi ślusarsko spawalnicze

ul. Zamojska 88. 23-400, Biłgoraj



Uznawane jest powszechnie, że miejscem pracy nauczyciela jest szkoła - nic mylnego… Bowiem jak udowodnili neurodydaktycy (naukowcy zajmujący się badaniem jak uczy się mózg) miejscem pracy nauczyciela jest mózg dziecka! Nie można więc nakazać mózgowi, by zapamiętał, nauczył się jeśli nie ma zaangażowania opartego o naturalne emocje dziecka, o wewnętrzny "hormon pewności siebie, zadowolenia", czy radości. Jeśli dziecko przychodzi do szkoły, w której pod presją dorosłych ma kilka godzin siedzieć w ławce i w stresie próbować nadążać za tym co nauczyciel od niego żąda, to nie tylko się nie uczy, ale też traci swój naturalny geniusz, swój talent.

oswiata_bilgoraj.JPG

Oczywiście proces uczenia jest procesem ciągłym, długofalowym i niezaprzeczalnie wymaga czasu, zarówno po stronie nauczyciela, jak i ucznia. Jednakże, aby uczeń osiągnął sukces ma prawo wiedzieć dokąd prowadzi go nauczyciel czyli ma prawo znać cel uczenia się. Ma prawo znać po co się uczy danego tematu, czego wymaga od niego nauczyciel i co powinien umieć, aby być dobrze ocenionym. Podane kryteria sukcesu do danego celu są wskazówkami tego czego ma się uczeń nauczyć. Ocenianie pomagające w uczeniu odnosi się wyłącznie do podanych kryteriów czyli nauczyciel ocenia tylko to co zostało podane w kryteriach.

Reklama.

Współczesna szkoła nastawiona jest na łapaniu ucznia na niewiedzy, na wskazywaniu błędów - "czego nie umie". Zaś z perspektywy oceniania kształtującego uczeń otrzymuje informacje oparte na tym co już umie. Dewizą pracy uczniów jest prawo do błędu i uczenie się na błędach. Bowiem dlaczego mamy wytykać błąd, a nie zająć się nim jako problemem, zagadnieniem do rozwiązania, weryfikacji? Błąd w ocenianiu kształtującym traktowany jest jako motywator do dyskusji, dochodzenia do wiedzy i argumentowania jej, uczy uczniów kreatywnego i twórczego myślenia. Niezwykle ważna jest umiejętność nauczyciela czekania na odpowiedź ucznia, tak by uczeń mógł ją podać. Każdy z nas jest przecież inny, inny ma styl uczenia się - stąd chwila ciszy pomaga uczniowi zebrać myśli, ułożyć w mózgu powiązania między tym co słyszał i mówił, a tym co wie.

Istotną sprawą jest również praca w parze, w grupie, uczenie się w kontekście społecznym. Zaś informacja o tym jak uczy się uczeń potrzebna jest zarówno nauczycielowi jak i uczniowi. Jasna, konstruktywna informacja na temat "co uczeń zrobił dobrze", a w przypadku braków "co i jak wymaga poprawy" pomaga wyeliminować lukę pomiędzy posiadaną przez ucznia wiedzą, a tą pożądaną. Uczeń pozbawiony tej informacji cały czas tkwi w luce i nie wie jak z niej wyjść. Brak tej informacji powoduje, że zarówno nauczyciel, uczniowie, jak i rodzice są bezradni w sytuacji nawarstwiających się z każdym rokiem trudności ucznia.

Reasumując - jeśli szkoła pozostanie taka jak była, a edukacja będzie dalej wymuszała podążanie dziecka za nią, to nauka w dalszym ciągu będzie nudnym, nikomu niepotrzebnym balastem okresu dzieciństwa i młodości.

/ML/



Zobacz także:

Ocenianie uczniów w zreformowanej szkole podstawowej

Tagi: ocena kształtująca   ocenianie uczniów   powiat biłgorajski   oświata biłgoraj

Zobacz także

45-lecie biłgorajskiej 'Czwórki' (FOTO)

Dodane: 2017-11-22 16:48 - Komentarze  (8)  czytane (589)

TAGI: szkoła podstawowa nr 4 w biłgoraju, czwórka biłgoraj, jubileusz czwórki, 45-lecie szkoły podstawowej nr 4



Komentarze (2)

Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 54.156.92.243

W (2017-09-13 20:28:04)

W 5 jest jakiś system punktów dodatnich np za przenoszenie baterii czy korków i ujemnych które bardziej brane są do oceniania przy zachowaniu. A dodatnie to jest tylko aby dziecko przynosiło A szkoła zdobywa medale

xxx (2017-09-13 14:58:10)

wzór oceniania w szkole nr 5

Dodaj komentarz

UWAGA!
Formularz dodawania komentarzy wymaga włączenia obsługi plikow cookies (ciasteczek), zapisywanych
i odczytywanych z Twojego urządzenia - jeśli chcesz dodać komentarz, włącz ciasteczka, odśwież stronę i spróbuj ponownie...


więcej

Kursy językowe

więcej

Kursy prawa jazdy

Ośrodek Szkolenia Kierowców LUIS

ul. Lubelska 7 IIp, 23-400 Biłgoraj

Święto Sportu Szkolnego w RCEZ

21 września br. w Regionalnym Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju odbyło się Święto Sportu Szkolnego. Po zbiórce uczniów i nauczycieli, oficjalnego otwarcia wydarzenia dokonał dyrektor szkoły Jerzy Buczko. W programie przewidziano sprawozdanie z działalności sportowej i nagrodzenie najlepszych sportowców oraz podziękowania dla sponsorów. więcej»

Wyniki egzaminu maturalnego w ZSBiO pozytywnie zaskoczyły

Z nieoficjalnych informacji wynika, że biłgorajska "Budowlanka" będzie mogła poszczycić się nawet 100% zdawalnością tegorocznej matury. Na chwilę obecna wyniki młodzieży ZSBiO są zdecydowanie wyższe niż średnia krajowa czy wojewódzka. A ci, którym potknęła się w maju noga mają szansę na poprawce. więcej»

więcej

Kursy i szkolenia

Ogłoszenia