Strona startowa

Wiadomości - Aktualności

Jak zwiększyć moc silnika, a jak zwiększyć ją dwukrotnie? (FOTO)

Dodał: red Data: 2018-12-20 17:24:31 (czytane: 2163)

Jak zwiększyć moc silnika w swoim pojeździe zastanawia się wielu kierowców z bakcylem sportów motorowych lub lubiących moc pod pedałem gazu. Czy jest w ogóle możliwe zwiększenie jej nawet o 100%? Aby się tego dowiedzieć musicie przeczytać wywiad z Mateuszem Brodziakiem uczniem klasy IV Sa RCEZ.

P.W. EKO-SYSTEM - JAN LESIAK
www.ekosystem-lesiak.pl,Roboty wodnokanalizacyjne, drogowe, ogólnobudowlane,  Niwelacje terenu, fundamenty, Wynajem sprzętu budowlanego, Doradztwo w zakresie przepisów ochrony środowiska, oczyszczalnie przydomowe, oceny środowiskowe

Szozdy 11. 23-407 , Tereszpol



Przeprowadził on tuning zwiększając moc standardowego, seryjnie montowanego silnika dwukrotnie. Silnik 1,6 l, który według danych fabrycznych osiągał moc rzędu 70 - 75 KM, teraz po badaniu na hamowni wskazał moc 156 KM.

Sławomir Sitarz: Mateusz, jak wiemy udało Ci się tak przeprowadzić tuning silnika, tak, iż jego moc zwiększyła się o ponad 100% czyli spełnić odwieczne marzenie wielu zawodowych firm i kierowców sportów motorowych. Dokonałeś tego, przy okazji zmieniając ten silnik z jednopaliwowego na dwupaliwowy w klasyku polskiej motoryzacji FSO Polonez. Co cię zainspirowało, z jakiego powodu podjąłeś się tuningu silnika?

Mateusz Brodziak: Inspiracją do zamontowania turbosprężarki w moim aucie była słynna polska rajdówka FSO z działu sportowego OBRSO: Polonez 1600 Turbo zwany potocznie „żelaznym deszczem”.

polonez_moc_silnika.JPG

Na czym polegał ten tuning w tym przypadku? Wiem, że nie był to tylko tuning samego silnika, ale też i układu napędu oraz innych elementów pojazdu.
Tuning polegał przede wszystkim na wykonaniu nowego kolektora wydechowego i zamontowaniu turbosprężarki Mitsubishi TD04HL-15T z Saaba 9-3 Aero z silnikiem 2.3l. Do tego konieczne było doprowadzenie zasilania w olej turbosprężarki oraz wspawania w miskę olejową spływu oleju. Do pracy silnika na doładowaniu potrzebny był specjalny reduktor LPG z kompensacją obydwu stopni rozprężania gazu. Początkowo był to przerobiony, popularny Lovato RGE 92, następnie udało się zdobyć fabrycznie skompensowany Lovato Major Turbo o wydajności do 250 KM. Do tego został zamontowany pod zderzakiem intercooler z Iveco Daily w celu zwiększenia wydajności pracy oraz utrzymania temperatury silnika w normie (obniżenie temperatury powietrza w dolocie). Cały projekt opiera się na instalacji LPG 2 generacji (Stag XL) dzięki której możliwe jest odpowiednie dawkowanie paliwa przy występującym nadmiarze powietrza. Do monitorowania poprawności pracy całej instalacji został zamontowany wskaźnik temperatury spalin (EGT). W celu lepszego wykorzystania paliwa gazowego został zmieniony układ zapłonowy i ustawiony specjalnie pod LPG. W celu maksymalizacji przyspieszenia został zamontowany tylny most
z Poloneza Kombi Vana, na grubych półosiach, o krótszym przełożeniu przekładni głównej (10:43). Co do wyglądu auta na razie nie przykładam do tego zbytniej uwagi, bardziej skupiam się na pracach przy silniku w celach edukacyjnych.

Czy przed wykonaniem tuningu zrobiłeś jakąś dokumentacje, plany i czy wszystko z nich udało ci się wykonać?
Przed wykonaniem usprawnień omówiłem ten temat z moim bratem. Pomoc czerpałem również z forum FSO Polonez Tuning - Klubu.

polonez_moc_silnika_1.JPG

Co sprawiło największe trudności w stuningowaniu?
Największą trudność przy pracy sprawiała turbina. Początkowo zamontowane były turbosprężarki Garrett T25, z którymi był ciągły problem puszczania oleju na stronę gorącą. Okazało się że wymagają one spływu oleju o bardzo dużej średnicy. Skłoniło mnie to do zmiany sprężarki na wyprodukowaną przez firmę Mitsubishi która sprawuje się bardzo dobrze. Dużym problemem był też dobór odpowiedniego miksera LPG oraz regulacja odpowiedniego składu mieszanki.

Czy szkoła w której się uczysz w jakiś sposób przyczyniła się do tego, że zrobiłeś tuning samochodu?
Można by tak powiedzieć. Szkoła była dla mnie motywacją jako, że wybrałem zawód: technik pojazdów samochodowych. W szkole nauczyłem się wiele o mechanice samochodowej. Również dużo przy pracy pomagał mi mój brat.

Reklama.

Gdzie zdobywałeś doświadczenie niezbędne do tych prac?
Doświadczenie niezbędne do tych prac nabierałem przede wszystkim w szkole, od znajomych z forum o którym wcześniej wspomniałem, oraz podczas pracy przy moim samochodzie.

Ile czasu było potrzebne, aby wykonać te wszystkie prace?
Do wykonania tych prac potrzebowałem ok. jednego roku. Praca wymagała mocnych nerwów, głownie z powodu problemu doboru odpowiednich części. Nie była to praca na parę dni. Uczyłem się na błędach.

Jakie są wymierne korzyści z tuningu, moc, moment, oszczędność paliwa, dynamika samochodu, renoma uznanie wśród kolegów nauczycieli innych osób?
Silnik który „uturbiłem” wykazuje się fajną elastycznością. Jednostka pracuje na doładowaniu 0.6 bara. Na hamowni w szkole samochód osiągnął moc 156 KM przy 6355 obr/min i moment obrotowy 184 Nm przy 5 200 obr/min. Pojazd stał się bardzo dynamiczny, jednak z racji zastosowania sprężarki z dużego silnika maksymalne doładowanie pojawia się dopiero po przekroczeniu 4000 rpm

Gdzie wykonywałeś wszystkie prace przy tuningu?
Wszystkie prace przy moim samochodzie związane z tuningiem odbywały się w przydomowym garażu.

Jakie były koszty tuningu?
Koszt tuningu w tym samochodzie nie jest wielki lecz w moim przypadku był trochę większy przez używane części które po prostu były zużyte. Musiałem je wymienić. Biorąc pod uwagę zakup, od razu dobrych części, myślę że zwiększenie mocy do 130 KM można wykonać nakładem nie przekraczającym 1 500 zł.

polonez_moc_silnika_2.JPG

Skąd wziąłeś części do tuningu?
Części to do tuningu były pozyskiwane głównie ze szrotów i z internetu np. OLX, Allegro itp.

Jakie jest obecnie zużycie paliwa?
Zużycie paliwa w tym samochodzie wynosi ok. 14 l LPG/100 km przy dynamicznej jeździe po mieście. W trasie udawało się zejść do 10,5 l/100 km.

Czy jesteś zadowolony z wykonanej przez siebie pracy?
Tak. Jestem bardzo zadowolony z efektów moich działań. Mimo ciężkiej pracy, nerwów, nie żałuje czasu spędzonego przy moim aucie – praca przy nim to dla mnie przede wszystkim przyjemność.

Czy poprawiłbyś coś jeszcze w swoim samochodzie?
Przy swoim samochodzie poprawił bym głównie blacharkę która jest już kiepska i jak by nie było swoje przeszła.

Co byś polecił swoim kolegom , którzy też marzą o wykonaniu tuningów swoich samochodów? Od czego powinni zacząć?
Kolegom poleciłbym pracować jak najwięcej przy swoich autach i uczyć się na nich tak, aby być jak najlepszymi mechanikami. Poleciłbym również korzystanie z różnych for internetowych skupiających miłośników określonej marki czy modelu gdyż można się dowiedzieć z nich wielu ciekawostek oraz doświadczeń wynikających z długotrwałej eksploatacji. Poleciłbym, też nie zrażać się przy niepowodzeniach, modyfikacje aut nie są łatwe ale każde doświadczenie kiedyś się przydaje i procentuje.

Jakie dalsze plany/marzenia co do kolejnych tuningów - może kolejnych samochodów?
Co do marzeń związanych z tuningiem mam wiele związanych z FSO Polonezem, przede mną wiele pracy. Nie zastanawiałem się nad innymi pojazdami.

Jakie masz plany po skończeniu szkoły?
Po skończeniu szkoły chciałbym zostać dobrym technikiem pojazdów samochodowych. Na początek chciałbym zatrudnić się w warsztacie, a w przyszłości otworzyć swój. Na razie skupiam się na skończeniu szkoły.

Bardzo dziękuję i jeszcze raz gratuluje udanego projektu.
Dziękuję.

Zdjęć w galerii: 25

Tagi: rcez   biłgoraj   mechanika pojazdów   tuning aut

Zobacz także

"Na podwójnym gazie" i bez uprawnień

Dodane: 2019-01-14 13:32 - Komentarze  (1)  czytane (241)

TAGI: pijany kierowca, józefów, policja biłgoraj, kontrole policyjne



Komentarze (4)

Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 54.205.211.87

(2018-12-22 22:43:41)

jest z rodziny PiS więc może się uda

Szacun... (2018-12-21 20:42:47)

Przykład zdolnego (i skromnego) młodego człowieka z pasją, który nie powinien poprzestać na szkole średniej. Co można sądzić po zdobytej i opanowanej wiedzy. Dlatego rodzice powinni namówić go na dalsze kształcenie, bo Mateusz ma wszystkie zadatki aby zostać inżynierem.
Gdybym go spotkał, chętnie bym o tym z nim porozmawiał, może skorzysta z dobrych rad, których kiedyś sam posłuchałem....

jak zwiększyć moc silnika ? (2018-12-21 16:30:57)

do benzyny dolać rozpuszczalnika nitro autko dostaje takiego kopa żeeee chojjj. A tak naprawdę to chodzi o moment obrotowy a nie moc. Z silnika poloneza fabrycznego można wyciągnąć i 250 koni na 10 tys kilometrów , wał jest podparty na trzech łożyskach i to jest główna bolączka silników polonezowskich lepiej wstawić silnik od łady tam są już 4 punkty podparcia ... ale co mnie tammm.

Paweł (2018-12-20 20:51:33)

Świetny projekt i naprawdę zrealizowany w praktyce. Brawo!

Dodaj komentarz

UWAGA!
Formularz dodawania komentarzy wymaga włączenia obsługi plikow cookies (ciasteczek), zapisywanych
i odczytywanych z Twojego urządzenia - jeśli chcesz dodać komentarz, włącz ciasteczka, odśwież stronę i spróbuj ponownie...


Diagnostyka i warsztaty

Kursy prawa jazdy

Ośrodek Szkolenia Kierowców LUIS

ul. Lubelska 7 IIp, 23-400 Biłgoraj

Reprezentanci Ziemi Biłgorajskiej na XII Edycji 'Złombol 2018'

Informujemy, że w XII Edycji "Złombol 2018", którego w tym roku metą jest Grecja, bierze udział 6-osobowa reprezentacja z Biłgoraja. Reprezentantami Ziemi Biłgorajskiej w tej imprezie są Jakub Gąsiorowski, Michał Gąsiorowski, Marcin Bełżek, Bartłomiej Mazur, Grzegorz Różański, Marcin Zawadzki (wśród których są członkowie Automobilklubu Biłgorajskiego). więcej»

Ogłoszenia