Strona startowa

Wiadomości - Aktualności

Jak dbać o zdrowie psychiczne w dobie kryzysu w związku z koronawirusem?

Dodał: red Data: 2021-02-23 10:06:02 (czytane: 641)

Czas pandemii koronawirusa jest niewątpliwie wyzwaniem dla zdrowia psychicznego i stanowić może sytuację kryzysową dla każdego z nas. Obecnie znaleźliśmy się w sytuacji realnego zagrożenia życia i zdrowia. Z chwilą, gdy nagle pojawił się nowy bodziec stresowy, o którym nie mieliśmy wiedzy i nie byliśmy przygotowani jak się zachować, nastąpiło zaburzenie naszego codziennego rytmu życia.

Biuro Geodezyjne s.c. A. Myszkowiak, J. Piechota
www.biuro-geodezyjne.com.pl,geodezja, biuro geodezyjne, dom, Biłgoraj, pomiary, pomiary geodezyjne, grunty, doradztwo, mapy geodezyjne, rozgraniczanie nieruchomości,

Plac Wolności 8. 23-400, Biłgoraj

JP BUDOWNICTWO
www.jpbudownictwo.pl,termo-modernizacja, doceplanie biłgoraj, malowanie, tynkowanie, remonty, renowacje, ocieplanie, adaptacja, adaptacja poddasza, adaptacja piwnc, tynkowanie biłgoraj, malowanie biłgoraj, adaptacja biłgoraj, remont biłgoraj

ul. E Orzeszkowej 25. 23-400, Biłgoraj



Przy naszych dotychczasowych problemach i zmartwieniach pojawił się strach związany z zagrożeniem jakie niesie z sobą wirus. Może to budzić w nas niepokój i lęk, tym bardziej, że koronawirus jest poza naszą jakąkolwiek kontrolą. Nie ma właściwego scenariusza jak postępować, co jest najlepszym działaniem ani tym bardziej kiedy i jak nastąpi poprawa, jak długo zagrożenie epidemiologiczne będzie się utrzymywać.

W związku z powyższym bardzo ważne dla zdrowia psychicznego jest odpowiednie podejście do sytuacji w jakiej się znaleźliśmy.

zdrowie_psychiczne.jpg

10 rad jak chronić zdrowie psychiczne w dobie pandemii:
1. Nie pozwólmy by nadmiar informacji pogorszył nasz nastrój.
Choć może się wydawać, że w obecnej sytuacji konieczne jest bycie na bieżąco, ciągłe narażenie na powtarzające się, niepokojące informacje może pogorszyć nasz stan psychiczny. W zupełności wystarczy, jeśli raz lub dwa razy dziennie sprawdzisz komunikaty pojawiające się na oficjalnych stronach Ministerstwa Zdrowia lub Głównego Inspektora Sanitarnego.
Rób przerwy od social mediów i serwisów informacyjnych – zwłaszcza jeśli czujesz, że narasta w Tobie niepokój i lęk.
Korzystaj z wiarygodnych źródeł wiedzy. Nie wierz i nie rozpowszechniaj tzw. fake newsów (nieprawdziwych informacji). Zanim prześlesz dalej otrzymaną w tzw. łańcuszku wiadomość, sprawdź czy zawarte w niej informacje są prawdziwe.
Dostosuj liczbę i rodzaj informacji o epidemii do Twojego samopoczucia i potrzeb. Niektóre informacje mogą poprawić Twój nastrój – spróbuj je odnaleźć i wykorzystać w budowie odporności psychicznej Twojej i osób w Twoim otoczeniu w tym trudnym dla wszystkim czasie.
2. Dbajmy o bezpieczeństwo w sytuacji, kiedy musimy wyjść z domu.
Jeśli musimy opuścić miejsce zamieszkania np. do pracy, pamiętajmy aby przestrzegać podstawowych zasad w celu ograniczenia ryzyka zakażenia (mycie rąk, niedotykanie twarzy, zachowanie odpowiedniego odstępu, zasłanianie ust i nosa).
3. Dbajmy o podtrzymywanie kontaktów społecznych w sposób bezpieczny.
Można to zrobić np.: przez telefon czy wideokonferencję. Podziel się z bliskimi tym, co cię cieszy i tym, co cię niepokoi i martwi. Wspólnie łatwiej poradzić sobie z problemami. Budowaniu więzi sprzyja regularny kontakt np. o stałej określonej porze.
4. Codziennie uprawiajmy aktywność fizyczną bezpieczną dla naj i innych, przez co najmniej 30 minut.
Zachęcamy do podtrzymywania dotychczasowej kondycji fizycznej i aktywności. Skorzystajmy z zastępczych ćwiczeń, gdy niemożliwe jest uprawianie aktywności do której przywykliśmy. Wybierajmy spacery, wyprawy do lasu, bieganie.
5. Postarajmy się utrzymać stały plan dnia.
Unikamy rozregulowania rytmów okołodniowych czy długiego leżenia w łóżku, pamiętając o codziennej aktywności.
6. Dbajmy o nasze zdrowie fizyczne - odżywiając się prawidłowo, dbając o odpowiednią długość snu.
Właściwe i regularne odżywianie, dostosowane do naszego wieku oraz tego jaką pracę wykonujemy zapewnia nam zdrowie.
7. Jeśli pozostajemy w domu, zaplanujmy w jaki sposób spędzimy czas izolacji.
Zaplanujmy aktywności, które zajmą nasze myśli i które sprawią, że czas szybciej minie.. W zależności od tego, co lubisz może to być czytanie, gotowanie, oglądanie filmów, wiosenne porządki, nadrabianie zaległości. Można wykorzystać czas na odpoczynek, naukę i rozwój osobisty.
8. Unikamy radzenia sobie ze stresem za pomocą alkoholu i innych używek.
Alkohol i inne używki nie pozbawią nas problemu i stresu. Unikajmy takiego sposobu rozwiązywania problemów. Wpłynie to negatywnie na nasz stan psychiczny.
9. Zastanówmy się czy komuś z naszych bliskich lub sąsiadów nie jest potrzebna pomoc.
Taką pomoc możemy zaoferować zwłaszcza osobom starszym lub należącym do grup zwiększonego ryzyka. Zadzwoń, zapytaj czy ktoś nie potrzebuje twojej pomocy, np. przy zakupach.
10. Pamiętajmy o chorych, czy osobach, które czekają na wyniki badań, a także o odbywających kwarantannę - oni wymagają szczególnej troski i opieki.
Nie stygmatyzujmy chorych. Osoby, które zakończyły izolację i leczenie , nie zarażają wirusem i kontakt z nimi – z zachowaniem reguł bezpieczeństwa – jest bezpieczny.

/gov.pl/

Reklama.

Tagi: zdrowie psychiczne   powiat biłgorajski   koronawirus   kryzys

Zobacz także

Powiat biłgorajski: 27 przypadków zakażeń koronawirusem i 5 przypadków śmiertelnych (choroby współistniejące)

Dodane: 2021-02-24 16:00 - Komentarze  (13)  czytane (9561)

TAGI: koronawirus, dane dotyczące covid-19, powiat biłgorajski, statystyki epidemia



Komentarze (4)

Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 3.235.11.178

Włosiankarska (2021-02-25 00:01:33)

Jesteśmy z Tobą PrzyJaciElu. Pamiętniki PsYcholog są taką dZikością, że nie da Się tego Opisać. 3 lata dZiecko onA jeŹdzi do NieGo i SiE Wali. To JeSt PsycHolog SzKolny?TrzymAj się przyjacieLu. Nie PrzEjmiJ się. Ona PowIna siĘ LeczyĆ.

(2021-02-24 08:47:45)

Oglądać, ale tylko TVpis. Ha, ha, ha.

MdM (2021-02-23 22:59:23)

aby do przodu Psycholog szkolna radzi. Liczy się nowy partner i akceptacja.

(2021-02-23 18:20:59)

1 -nie ogladac telweizji 2 -nie słuchac radia 3 -nie czytac gazet 4 -nie słuchac sasiadki 5 -nie słuchac Premiera 6 nie słuchac Ministra Zdrowia 7 isc na Rekolekcje 8 isc do spowiedzi 9 -w Niedziele isc na Msze Swieto 10 -jestes zdrowy

Dodaj komentarz

UWAGA!
Formularz dodawania komentarzy wymaga włączenia obsługi plikow cookies (ciasteczek), zapisywanych
i odczytywanych z Twojego urządzenia - jeśli chcesz dodać komentarz, włącz ciasteczka, odśwież stronę i spróbuj ponownie...


Telewizja

Konrad Berdzik zbiera na protezę bioniczną

Koncert charytatywny w Majdanie Starym

Konferencja on-line z prezes KRUS dr Aleksandrą Hadzik

Inwestycje drogowe powiatu biłgorajskiego w latach 2019 - 2020 roku oraz plany na rok 2021

Okno małego ZUS znowu otwarte

Błogosławieństwo owsa i kamienowanie kapłana

Konkursy

Zobacz więcej Dodaj

Promocje

Przeczytaj kolejną wiadomość:

Powiat biłgorajski: 27 przypadków zakażeń koronawirusem i 5 przypadków śmiertelnych (choroby współistniejące)

Nadal trwa epidemia związana z koronawirusem. Codziennie publikować będziemy najnowsze i sprawdzone dane dotyczące liczby zakażeń...